Nyheder / elektrificering-af-det-danske-jernbanenet

29.05.2015 - Selskabsmeddelelse

Elektrificering af det danske jernbanenet

Konsortiet Aarsleff-Siemens har i dag indgået kontrakt med Banedanmark på elektrificering af 1.300 kilometer af det danske jernbanenet. Den samlede kontrakt har en værdi på 2,8 milliarder kroner og udføres som totalentreprise.

Arbejderne indledes i løbet af sommeren 2015 og forventes afsluttet inden udgangen af 2026.

Konsortiet Aarsleff-Siemens består af Per Aarsleff A/S, Siemens A/S og Siemens AG. Aarsleffs konsortieandel udgør cirka 1,8 milliarder kroner og foruden moderselskabet Per Aarsleff A/S involverer projektet datterselskaberne Aarsleff Rail A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.

”Kontrakten med Banedanmark understreger vores position inden for udførelse af jernbanearbejder i Danmark. Projektet involverer flere af Aarsleff-koncernens specialkompetencer, eksempelvis fundering, teknik og banearbejder. Vi var med til at udvikle de første fundamentstyper i 1990’erne, da de første strækninger i Danmark blev elektrificeret. Senere anvendte vi samme koncept i Spanien og har i de seneste mange år udført lignende opgaver i Polen. Vi er rigtigt glade for at kunne medvirke til en mere omfattende opgave af ekstraordinær størrelse og med en langstrakt karakter. Det store antal gentagelser i de udførende arbejder giver os en enestående mulighed for at optimere processer, arbejdsgange og udstyr yderligere”, udtaler administrerende direktør i Per Aarsleff A/S Ebbe Malte Iversen.

Elektrificeringen af de 1.300 kilometer spor er fordelt på ni strækninger. Første etape bliver den 57 kilometer lange strækning mellem Lunderskov og Esbjerg, som forventes afsluttet i efteråret 2016.

Kontrakten indeholder derudover en række optioner, som giver Banedanmark mulighed for at elektrificere yderligere strækninger.

Kontrakten ændrer ikke Aarsleffs forventninger til resultatet for regnskabsåret 2014/2015.